Thursday Jun 13, 2019

På jagt efter fanen - Dannebrog 800 år

- Dansk nationalitet. Samvær. Stolthed. Hele tre ord tror jeg.

Sådan beskriver en vestsjællænder sit forhold til Dannebrog i den nye podcast: Jagten på Fanen. Hun er en af de vestsjællændere, som Museum Vestsjællands Dannebrogsjægere taler med på et roadtrip igennem Vestsjælland og Dannebrogs historie. En tur i anledningen af det danske flags 800 års fødselsdag.

Dannebrogsjægerne er middelalder-arkæolog og formidlingsinspektør Kathrine Vestergaard Brandstrup og podcast-tilrettelæggeren Sarah Sander Laugesen, og de tager i denne udsendelse på en tur i Dannebrogs historie.

Tre stop, tre historier
Turen går til tre seværdige steder i Vestsjælland, som alle har en tilknytning til Dannebrogs historie: Sankt Bendts Kirke i Ringsted hvor Valdemar Sejr ligger begravet. Folen I Kalundborg hvor det, efter sigende, rigtige Dannebrog blev stjålet fra. Og til sidst Antvorskov Kloster i Slagelse hvor Johanitter Munkenes klædedragt og bannere er mistænkeligt genkendelige i deres røde farver med hvide kors.

Kathrine Vestergaard Brandstrup, middelalder-arkæolog og formidlingsinspektør i Museum Vestsjælland.
Nicklas Sørensen, murer.                                                                                                                       Vestsjællændere fra Ringsted, Kalundborg og Slagelse.

Tilrettelæggelse:
Sarah Sander Laugesen