Thursday Nov 15, 2018

Atombunkeren under børnehaven – Beskyttelse under den kolde krig

Med støtte fra Trelleborg Fonden graver Museum Vestsjælland ned under overfladen og finder de historier, som sjældent fortælles​. Hør om de hemmelige foranstaltninger, som Vestsjællands befolkning gjorde for at beskytte de civile under den kolde krig.

I denne udsendelse kan du høre om, hvordan selv børnehaverne I Korsør gjorde sig klar til en atomkrig. Og hvordan de som arbejdede frivilligt i civilforsvaret, forberedte sig på at tage imod 100.000 flygtninge, som kunne komme fra de atomare ødelæggelser i København. Det gjorde de selv under sportsstævner og andre ellers fredelige begivenheder. For Den Kolde Krig har efterladt forsvarsværker overalt. Det kan man f.eks. se i kælderen på næsten alle skoler, hvor de fleste vil være forstærkede og klar til at guide eller tage imod flygtninge.

Læs mere på: www.vestmuseum.dk/podcast

Katastrofehistoriker Rasmus Dahlberg fra Forsvarsakademiet
Lene Harritz, pædagogmedhjælper
Per og Else Nielsen, tidligere frivillige i civilforsvaret.

Tilrettelæggelse: Sarah Sander Laugesen

Foto: Lene Harritz