Wednesday Jun 06, 2018

At male det kære Danmark - Lundbyes Guldalder

Vi har opsøgt et af guldaldermaleren J. Th. Lundbyes motiver: En stendysse fra oldtiden ved Raklev, på Røsnæs. Lundbye malede motivet i 1839 og det er siden blevet udråbt som et hovedværk i dansk kunsthistorie. Vi taler om landskabsmaleriet og dets betydning dengang og i dag. Hvad var det for et landskab og en egn, Lundbye færdedes i dengang og portrætterede. Hvorfor valgte han netop dette motiv? Stemmer hans maleri overens med virkeligheden?

Medvirkende: Billedkunstner Maja Lisa Engelhardt og museumsinspektørerne Mads Findal Andreasen og Jesper Sejdner Knudsen, Museum Vestsjælland. Lundbyes stemme: Simon Vagn Jensen, Odsherreds Teater.

Tilrettelæggelse: Sarah Sander Laugesen

Maleri: Johan Thomas Lundbye. En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs, 1839. Thorvaldsens Museum. www.thorvaldsensmuseum.dk

Læs mere på: www.vestmuseum.dk/podcast

Comments (0)

To leave or reply to comments, please download free Podbean or

Copyright 2018 All rights reserved.

Podcast Powered By Podbean

Version: 20240320